راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

 

کپسول های آتش نشانی یکی از بهترین و مناسب ترین تجهیزات اطفاء حریق هستند که در زمان آتش سوزی فورا به کمک ما می آیند و می توان از آن ها برای اطفاء حریق اصولی استفاده نمود. در طی این سال ها و با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات اطفاء حریق بسیاری به بازار آمدند اما هیچگاه نتوانستند جایگاه کپسول های آتش نشانی را در تمامی عرصه ها از آن بگیرند. داشتن کپسول آتش نشانی دارای استاندارد و معتبر یکی از موارد بسیار مهمی است که باید در هر محیطی وجود داشته باشد تا در شریط اضطرای بتوان فورا از آن استفاده نمود و جلوی فاجعه را گرفت. اگر قصد خرید کپسول آتش نشانی را دارید و نمی دانید چه کپسولی مناسب شماست؛ در ادامه همراه فروشگاه هایپرفایر باشید تا به راهنمای خرید کپسول آتش نشانی بپردازیم تا بدون هیچگونه دغدغه ای و با چشمانی باز و آگاهی کامل به سراغ خرید کپسول آتش نشانی بروید که مناسب شما است.

سوالات متداول در زمینه خرید کپسول آتش نشانی پاسخ به این سوالات
کپسول آتش نشانی چیست؟ کپسول آتش نشانی محفظه ای فولادی است که به شکل استوانه طراحی و ساخته شده است که برای اطفاء حریق از آن استفاده می کنیم.
انواع کپسول آتش نشانی کپسول آتش نشانی پودری
کپسول آتش نشانی CO2
کپسول آتش نشانی برپایه آب
کپسول آتش نشانی فوم

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول های آتش نشانی محفظه ای از جنس فولاد هستند که به شکل استوانه ای طراحی و ساخته می شوند و درون این استوانه مسحکم، ماده خاموش کننده پر می شود. کپسول آتش نشانی دارای اهرم و مانومتر می باشد که مهم ترین اجزای کپسول های آتش نشانی می باشند که می توان با کشیدن ضامن و فشار دادن اهرم و قراردادن شیلنگ و یا شیپوری به سمت حریق، ماده خاموش کننده را به بیرون از کپسول هدایت کرد و حریق را اطفاء نمود. ماده خاموش کننده کپسول های آتش نشانی معمولا آب، گاز دی اکسید کربن، پودر بی کربنات سدیم یا پتاسیم و یا فوم خاموش کننده می باشند که بسته به نیازتان باید کپسول مناسب را تهیه نمایید.

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی یکی از انواع تجهیزات اطفاء حریق هستند که در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند و برای هرنوع آتشی کپسول مناسبی وجود دارد که باید در زمان اطفاء حریق به این نکته توجه ویژه ای کنید. در ادامه به انواع کپسول آتش نشانی می پردازیم تا بیشتر با این تجهیزات اطفاء حریق آشنا شویم.
انواع کپسول آتش نشانی

معرفی انواع کلاس آتش سوزی

هر آتش سوزی برای خاموش شدن نیازمند نوع خاصی از خاموش کننده است. خاموش کننده های مختلف کمک می کنند تا آتش را اصولی تر خاموش کنیم تا اثری از آتش باقی نماند. در ادامه به انواع کلاس حریق می پردازیم.
  • آتش سوزی کلاس A: آتش سوزی کلاس A به نوعی آتش سوزی گفته می شود از جمله چوب، کاغذ، پارچه، و برخی از پلاستیک ها. برایخاموش کرده این نوع آتش سوزی باید گرما را بوسیله آب و پودرهای آتش نشانی جذب کرد تا حریق خاموش شود.
  • آتش سوزی کلاس B: آتش سوزی های کلاس B به آتش سوزی هایی از جمله مایع و گازهای قابل اشتعال گفته می شود. کپسول مناسب این نوع آتش سوزی ها با علامت B مربعی مشخص می شوند که برروی بدنه کپسول قابل مشاهده است.
  • آتش سوزی کلاس C: آتش سوزی های کلاس C شامل آتش سوزی های تجهیزات الکترونیکی و برقی می شود که کپسول های مناسب آن با حرف C برروی کپسول قابل تشخیص است.
  • آتش سوزی کلاس D: آتش سوزی های کلاس D به آت سوزی فلزات گفته می شود که کپسول مناسب آن نیز با حرف D برروی کپسول مشخص است.

نکات مهم خرید کپسول آتش نشانی

در هنگام خرید کپسول آتش نشانی مناسب باید به پارامترهای مختلفی توجه کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین کپسول را خریداری کنید. در ادامه به هریک از پارامترهایی که باید به آن توجه ویژه ای کنید می پردازیم:

نوع خاموش کننده:

اولین گام و مهم ترین گام هنگام خرید کپسول آتش نشانی، شناخت نوع کپسول، ماده خاموش کننده داخل آن و سازگاری با نوع کلاس های حریق است. ابتدا باید بدانید که بهترین کپسول برای محیطی که در نظر دارید چه کپسولی است و سپس اقدام به خرید کنید.

ظرفیت و تعداد خاموش کننده:

هریک از خاموش کننده های دستی دارای ظرفیت خاصی هستند که بسته به محیط باید بسنجید که چه ظرفیتی و چه تعدادی خاموش کننده مناسب شما است. می توانید برای دریافت هرگونه مشاوره فنی رایگان با شماره 43000049-021 تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما شما را به خوبی راهنمایی کنند. لازم به ذکر است که در برخی از محیط ها باید از چندین کپسول طبق استانداردهای آتش نشانی استفاده نمود.

زمان تخلیه خاموش کننده:

زمان تخلیه کپسول های آتش نشانی و هر نوع خاموش کننده ای بسیار حائز اهمیت است و باید به این نکته هم مانند سایر موارد توجه کنید. زان تخلیه اکثر کپسول های آتش نشانی بین 8 الی 60 ثانیه می باشد که بسته به نوع کپسول، طول پرتاب آن نیز متفاوت می باشد.

مکانیزم عملکرد کپسول:

کپسول های آتش نشانی به دو دسته تحت فشار و بالن دار طبقه بندی می شوند که کپسول های بالن دار دارای محفظه ای هستند که فشار لازم برای خروج مواد را تامین می کند. از این کپسول تنها افراد حرفه ای و آتش نشانان استفاده می کنند. سایر افراد باید از کپسول های تحت فشار استفاده کنند.

جنس بدنه کپسول آتش نشانی:

یکی از مواردی که باید در زمان خرید کپسول آتش نشانی به آن توجه کنید، جنس بدنه کپسول و ضخامت آن است. برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که کپسول های آتش نشانی را در قیمت های مختلفی به فروش می رسانند. قبل از خرید راجب برندهای مختلف تحقیق کنید تا یک کپسول باکیفیت بالا خریداری کنید تا بتوانید چندین سال از آن استفاده نمایید.نکات مهم خرید کپسول آتش نشانی

بهترین برند کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی توسط برندها و شرکت های مختلفی طراحی و تولید می شوند که هریک از این برندها دارای مزایا و معایب مخصوص به خودشان هستند.  برخی از برندها سطح کیفیتی بالاتری دارند و کپسول های آن ها چندین سال قابل استفاده بوده ولیبرخی دیگر از برندها که تعداد آن ها بسیار کم است، کیفیت محصولاتشان را بسیار پایین آورده اند تا قیمت مناسب تری بتوانند برای محصول خودشان در نظر بگیرند. در ادامه به بهترین برندهای کپسول آتش نشانی می پردازیم که به ترتیب کیفیت آن ها را آماده کرده ایم تا در زمان خرید به خوبی بدانید کدام کپسول آتش نشانی بهترین کیفیت را دارد و کدام یک کیفیت مطلوبی ندارد.
  • کپسول آتش نشانی کارا
  • کپسول آتش نشانی همیار
  • کپسول آتش نشانی بایا
  • کپسول آتش نشانی ناجی
  • کپسول آتش نشانی سپهر
  • کپسول آتش نشانی اطلس
  • کپسول آتش نشانی آذر
  • کپسول آتش نشانی پیشرو
  • کپسول آتش نشانی هونامیک
  • کپسول آتش نشانی آرمان
  • کپسول آتش نشانی خزر سیلندر
  • کپسول آتش نشانی روناک
  • کپسول آتش نشانی آرمان
  • کپسول آتش نشانی دژ

کپسول آتش نشانی مورد تایید سازمان آتش نشانی

همانطور که ذکر شد، کپسول های آتش نشانی توسط برندهای مختلفی طراحی و تولید می شوند و برخی از این برندها دارای تاییدیه آتش نشانی هستند و برخی دیگر این تاییدیه را ندارند. توجه داشته باشید که برای دریافت مجوز شما نیازمند کپسولی هستید که دارای استاندارد ملی ایران و تاییدیه از سازمان آتش نشانی باشد. برندهایی که موفق به اخذ تاییدیه آتش نشانی شده اند قطعا کیفیت خوبی دارند و با خیالی راحت می توانید این کپسول ها را خریداری کنید. می توانید لیست شرکت هایی که تاییدیه آتش نشانی دارند را دروندور لیست آتش نشانی مشاهده نمایید.در زمان خرید توجه داشته باشید که کپسولی که خریداری می کنید حتما دارای استاندارد باشد تا یک کپسول استاندارد را همراه داشته باشید و بتوانید در زمان آتش سوزی به خوبی از آن استفاده نماید و مشکلی برایتان ایجاد نشود. همچنین لازم به ذکر است که کپسول هایی که دارای تاییدیه آتش نشانی می باشند توسط سازمان آتش نشان تست و بررسی می شوند تا عملکرد آن ها مورد بررسی قرار گیرد و سپس این تاییدیه به آن محصول داده می شود.کپسول آتش نشانی مورد تایید سازمان آتش نشانی
نکات مهم در نگهداری کپسول آتش نشانی
کپسول های آتش نشانی یکی از تجهیزات نجات دهنده ما از شر آتش و گسترش آن می باشد که نحوه اصولی نگهداری از آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. کپسول های آتش نشانی مانند هر نوع جهیزات ایمنی و آتش نشانی نیازمند مراقبت و نگهداری هستند. این کپسول ها باید ماهانه و سالانه مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه به نکات مهم در نحوه نگهداری این خاموش کننده ها می پردازبم:
بررسی ماهانه کپسول آتش نشانی
بازرسی دیداری منظم به صورت ماهانه باید حتما صورت گیرد تا اطمینان حاصل کنید که کپسول آتش نشانی آماده به کار است و هر زمانی که آتشی شکل گیرد می توان از آن فورا استفاده کرد. همواره بررسی کنید که کپسول در مکانی مناسب نصب شده است که در زمان آتش سوزی بتوان فورا به آن دسترسی داشت. همچنین وضعیت فیزیک کپسول باید به خوبی بررسی شود و اگر شکل ظاهری آن تغییر کرده است سریعا اقدام به رفع مشکل کرد. همچنین فشار داخل کپسول نیز باید بررسی شود که مانومتر این فشار را به شما نشان خواهد داد.
بررسی سالانه کپسول آتش نشانی
هرساله کپسول های آتش نشانی نیازمند بررسی دقیق و شارژ هستند تا بتوانند یکسال دیگر به خوبی کار کنند. در سرویس های سالیانه ای که انجام می شود، خاموش کننده به خوبی بررسی می شود و خوردگی ها و گرفتگی ها رفع می شوند و کپسول مجددا پر می شود و پودر قدیمی خارج می شود و پودر جدید جایگزین می شود. همچنین تمامی این موارد به صورت مستند در داخل کپسول ثبت می شود.
دمای مناسب نگهداری از کپسول آتش نشانی
همانطور که می دانید کپسول های آتش نشانی مخازنی تحت فشار هستند که به دما بسیار حساس می باشند. دمای مناسب نگهداری از کپسول های آتش نشانی بین منفی 15 درجه تا مثبت 50 درجه سانتی گراد می باشد و دمایی بغیر از این بازه دمایی قطعا به کپسول آسیب جدی وارد می کند. همچنین نباید کپسول را زیر نور مستقیم خورشید و شعله قرار دهید. همچنین همواره تلاش کنید دمای معمولی را برای کپسول درنظر بگیرید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری بعمل آورید.
نحوه بررسی کپسول آتش نشانی
شای از خود بپرسید که چگونه کپسول آتش نشانی را باید مورد بررسی قرار دهم؟ لازم به ذکر است که بررسی کپسول های آتش نشانی بسیار ساده بوده و به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. در ادامه قدم به قدم به نحوه بررسی کپسول های آتش نشانی می پردازیم:
  • هرماه کپسول آتش نشانی پودر و گاز خود را تکان دهید.
  • شیلنگ و بدنه کپسول را چک کنید تا مشکلی نباشد.
  • به درجه مانومتر کپسول نگاه کنید که در حالت عادی باشد.
  • همچنین توجه داشته باشید که کپسول دچار زنگ زدگی نشده باشد.
محل نصب کپسول های آتش نشانی
محل نصب کپسول های آتش نشانی بسیار مسئله مهمی است و تمامی کپسول های آتش نشانی باید طبق استاندارد تعریف شده نصب شوند تا تمام افراد بتوانند در زمان آتش سوزی فورا از آن استفاده کنند. اگر کپسول در مکان نامناسبی نصب گردد قطعا کارایی نخواهد داشت. کپسول های آتش نشانی باید در مکان های زیر نصب شوند:
    • راهروها و راه های خروج
    • نزدیک به آشپزخانه ها
    • در نزدیکی تجهیزات الکتریکی
    • در نزدیکی مواد قابل اشتعال
    • در نزدیکی ورودی و خروجی ساختمان

عنوان نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

استفاده از کپسول آتش نشانی بسیار ساده است و بسیاری از افراد کار با کپسول را به خوبی بلد هستند. اگر تا به حال با کپسول آتش نشانی حریقی را خاموش نکرده اید اصلا نگران نباشید زیرا در ادامه به آموزش مرحله به مرحله استفاده از کپسول آتش نشانی می پردازیم.
      • ابتدا ضامن روی کپسول آتش نشانی را بکشید.
      • سپس در فاصله مناسبی از آتش بایستید و نازل را به سمت آتش بگیرید. توجه داشته باشید که حتما پشتتان به باد باشد.
      • اهرم کپسول آتش نشانی را فشار دهید و مواد را روی آتش بپاشید. (فاصله تا آتش نباید آنقدر کم باشد که باعث سوختگی شود و همچنین نباید آنقدر فاصله داشته باشید که کپسول اثر نکند)
      • زمانی که شعله های آتش کم شد، می توانید کم کم به سمت آتش بروید.

طول عمر کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی دارای طول عمر خاصی هستند و بسته به نوع برند تولید کننده  این مدت زمان متفاوت می باشد. به صورتکلی کپسول های آتش نشانی بین 10 الی 12 سال طول عمر دارد و می توان سالانه آن ها را شارژ نمود و دوباره از آن استفاده کرد. هرساله کپسول های آتش نشانی توسط متخصصین تست هیدرواستاتیک را باید بگذرانند و اگر کپسول از این تست به خوبی عبور کند می توان آن را شارژ نمود و دوباه از آن استفاده کرد.
 
بروزرسانی 1403/05/18 زمان مطالعه  7
 ارسال رایگان فروشگاه هایپرفایر
 پشتیبانی فروشگاه هایپرفایر

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی : در این مقاله به صفر تا صد خرید انواع مختلف کپسول آتش نشانی می پردازیم تا بتوانید مناسب ترین کپسول را خریداری کنید ...