راهنمای خرید انواع کفش مناسب کار

انواع کفش ایمنی

خرید کفش کار و یا هر کفشی که مناسب کار کردن باشد و پاهایمان در آن راحت باشد کمی سخت است و قبل از خرید قطعا به راهنمای خرید انواع کفش مناسب کار نیاز داریم تا بتوانیم بهترین و مناسب ترین کفش را برای خودمان انتخاب و خریداری کنیم که طول عمر مناسبی نیز داشته باشد. کفش های ایمنی و کار بسیاری در بازار موجود می باشد که هریک دارای ویژگی های خاص مخصوص به خودشان هستند؛ به صورت کلی قبل از خرید کفش ایمنی باید به نیازمان دقت کنیم و بدانیم که برای چه کاری کفش نیاز داریم و توقعمان از یک کفش ایمنی چیست. در ادامه همراه فروشگاه اینترنتی هایپرفایر باشید تا به این راهنمای خرید فوق العاده کاربردی بپردازیم.



سوالات متداول در زمینه خرید انواع کفش مناسب کار پاسخ به این سوالات
تاریخچه کفش ایمنی
  • از زمانی که انسان ها در حدود 100 سال پیش تصمیم گرفتند که ایمنی را وارد زندگی شان کنند، کفش های ایمنی بوجود آمدند و تا به امروز رشد چشمگیری داشته اند.
کفش ایمنی چیست؟
  • کفش های ایمنی نوعی کفش هستند که از پاهای ما در برابر هرگونه آسیب در حین کار کردن محافظت می کنند.
کاربرد کفش ایمنی
  • کفش های ایمنی در زمان فعالیت های کاری پرخطر بسیار کاربردی می باشند.
  • این کفش ها همچنین باعث می شوند تا در زمان کار کردن حس بهتری داشته باشیم و ایمنی مناسب را دریافت کنیم.
انواع کفش ایمنی کارگاهی و صنعتی
  • کفش ایمنی ساق بلند
  • کفش ایمنی مهندسی
  • کفش ایمنی طبی
  • کفش ایمنی جوشکاری
  • کفش ایمنی ضد حریق
  • کفش ایمنی عایق برق
  • کفش ایمنی حفاری
  • کفش ایمنی ضد اسید

تاریخچه کفش ایمنی

پیشینه استفاده از کفش های ایمنی به سالیان طولانی بر می گردد، زمانی که انسان ها مشغول بکار بودند برای محافظت از پاهایشان لازم دانستند تا یک پاپوشی طراحی کنند تا ایمنی پاهایشان فراهم شود. کفش های ایمنی و مناسب کار از آن سال ها سیر تکاملی بسیاری را به خود دیده اند تا به کفش های هوشمند امروز تبدیل شوند و بتوانند به بهترین شکل از پاهای ما محافظت کنند. در سال 1930 یک شرکت امریکایی برای اولین بار توانست چکمه ای با رویه استیل طراحی کند که از آن در جنگ جهانی دوم استفاده میشد.

از سال 1975 استفاده از کفش های ایمنی کار در اکثر نقاط جهان اجباری شد تا ایمنی کارگران و کارمندان فراهم شود. همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، کفش های ایمنی که امروزه ما از آن ها استفاده می کنیم دارای تکنولوژی های بسیار مناسبی هستند تا ایمنی پاهای ما حفظ شود. همواره در زمان خرید کفش ایمنی پیشنهاد می شود که از برندهای مطرح و نام آشنا خریدتان را انجام دهید تا خیالتان از بابت ایمنی آن ها راحت باشد.

 کفش ایمنی چیست؟ 

کفش ایمنی چیست؟

مشاغل مختلفی وجود دارند که در هنگام کار باید کفش ایمنی مناسب مرتبط با کارشان را بپوشند تا ایمنی پاهای آن ها در رابر هرگونه آسیب احتمالی حفظ شود. شاید از خود بپرسید کفش های ایمنی مگر چقدر می توانند از پاهای ما محافظت کنند، لازم به ذکر است که اگر کفش مناسب با شغل خودتان را خریداری کنید و کفش انتخابی شما دارای استانداردها و تاییدیه های مربوطه باشد می تواند از صدمات جدی که منجر به جراحات سنگین به پاهایتان می شود به خوبی محافظت کند. اغلب کفش های ایمنی مناسب کار دارای مقاومت بالا، جنس رویه، جنس زیره و … می باشند تا در مشاغل پرخطر هیچگونه آسیبی نبیند و با خیالی راحت بتوان کار را انجام داد.

کاربرد کفش ایمنی

همانطور که پیش تز نیز به کاربرد کفش های ایمنی در مشاغل اشاره کردیم، کفش های ایمنی که دارای استاندارد هستند می توانند از پاهای شما در برابر هرگونه آسیب جدی که ممکن است در حین کار کردن اتفاق بی افتد جلوگیری می کند. پس وظیفه کفش های ایمنی محافظت از قسمت های مختلف پاهای شما می باشد. در زمان خرید کفش ایمنی و کفش کار توجه کنید کفشی خریداری کنید که مرتبط با شغل شما باشد.

کفش ایمنی چگونه از پا مراقبت می کند؟

کفش های ایمنی مختلفی در بازار موجود می باشند که هریک دارای ویژگی های مخصوص به خودشان هستند و هریک برای مشاغل مختلفی طراحی و تولید شده اند. برای مثال برخی از کفش های ایمنی دارای سرپنجه هایی بسیار مستحکم و فولادی هستند و برخی دیگر زیره ای بسیار خاص دارند تا مانع از لیز خوردن شما شوند.

 کفش ایمنی چگونه از پا مراقبت میکند 

انواع کفش ایمنی کارگاهی و صنعتی

کفش های ایمنی مختلفی توسط متخصصان و طراحان طراحی می شود و به بازار عرضه می شود که هریک برای مشاغل مختلفی مناسب می باشد. در ادامه به انواع کفش های ایمنی و کار می پردازیم که از پاهای ما می توانند به خوبی محافظت کنند.

کفش ایمنی ساق بلند

کفش های ایمنی ساق بلند یا بوت های ایمنی نوعی کفش هستند که می توانند از ساق پاهای شما نیز محافظت کنند. این نوع کفش ها با دارا بودن پوششی در قسمت ساق پا از انواع خطرات و آلودگی ها از پاهای شما محافظت می کنند. اغلب کارگران در محیط های قابل اشتعال، اسیدی، روغنی و ... مشغول بکار هستند و از این رو استفاده از کفش های ساق بلند می تواند بسیار کمک کننده باشد تا از بدنمان در برابر این خطرات محافظت کنیم. در برخی از کفش ها ساق از جنس ضد حساسیت تشکیل می شود و این قسمت بسیار نرم و راحت است تا پا درون کفش راحت باشد و اذیت نشود.

کفش ایمنی مهندسی

کفش ایمنی مهندسی یکی دیگر از کفش های ایمنی می باشد که ظاهری شبیه به کفش های معمولی دارد شاید نتوانید فرقی بین کفش های معمولی و کفش های مهندسی پیدا کنید اما این کفش ها برای متخصصین و تکنسین های فنی و عمومی طراحی شده اند و دارای روکشی چرم هستند. روکش این کفش ها از چرم مصنوعی و طبیعی ساخته می شود و اغلب نیز بدنه این کفش ها ضخیم می باشد. کفی این کفش ها طبی بوده و سرپنجه های این کفش ها  لایه ای ضخیم پلاستیکی یا فلزی است. همچنین زیره این کفش ها از جنس PU تشکیل شده تا مقاومت بالایی داشته باشد.

کفش ایمنی طبی

کفش های ایمنی طبی نوعی کفش ایمنی هستند که از دو لایه کفی طبی برخوردار هستند. این کفش ها برای استفاده بسیار راحت می باشند و پا درون این نوع از کفش ها احساس راحتی زیادی خواهد کرد. کفش های طبی بر اساس علم پزشکی طراحی شده و با دارا بودن ارگونومیک کف و قوی پا می تواند به خوبی متناسب با پاهای شما قرار گیرد تا کاربرد در طول استفاده احساس خستگی نکند و راحت باشد.

کفش ایمنی جوشکاری

کفش های ایمنی جوشکاری مناسب افرادی است که به شغل جوشکاری مشغول هستند، این کفش ها دارای روکشی غیرقابل اشتعال هستند و در برابر گرما و حریق به خوبی مقاوم است. در زمان جوشکاری ممکن است هر اتفاقی رخ دهد، از جمله آتش سوزی و سوختن و ... که این موارد این شغل را در دسته شغل های خطرناک قرار می دهد و به همین دلیل استفاده از کفش های مخصوص جوشکاری امری ضروری است تا از پاهایتان محافظت کامل صورت گیرد. این کفش ها همچنین دارای سرپنجه فولادی بوده و روکش نسوز و زیره لاستیکی مقاوم در برابر شعله ور شدن و انتقال حرارت می باشد.

 کفش ایمنی جوشکاری 

کفش ایمنی ضد حریق

کف های اینی ضد حریق که شاید به نام کفش های آتش نشانی نیز آن ها را بشناسید، نوعی کفش ایمنی هستند که مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد و از پاهای ما در برابر انواع حریق محافظت می کنند. کفش های ضد حریق حتی قابلیت عدم انتقال حرارت را نیز دارند و گرما و حرارت محیط را وارد کفش نمی کنند و از این طریق پاهای شما در بهترین وضعیت قرار می گیرد. آتش نشانان از این کفش ها استفده می کنند تا به دل آتش های بزرگ و وحشتناک بزنند، پس ایمنی این کفش ها بسیار بالا می باشد و طبق استانداردهای خاصی طراحی می شوند تا ایمنی حداکثری داشته باشند.

کفش ایمنی عایق برق

کفش بعدی که قرار است به آن بپردازیم، کفش های ایمنی عایق برق هستند که مناسب تکنسین های برق و برقکارها و حتی کارگران ساختمانی می باشد. این کفش مختص افرادی است که در محیط هایی فعالیت دارند که الکتریسیته موجود است و ایمنی در این شرایط قطعا حرف اول و آخر را می زند. خطوط تست و آزمایش وسایل برقی نظیر تونل های مترو، برق کشی صنایع مختلف و خطوط تولید، برق کشی و سیم کشی شهری، کار در نیروگاه ها و خلاصه هر مکانی که خطر افتادن سیم و اتصال کابل برق به پای کاربر وجود دارد و از این رو استفاده از کفش های ایمنی عایق برق امری ضروری است.

کفش ایمنی حفاری

کفش های ایمنی حفاری مناسب افرادی است که در حوزه عملیات ساختمان سازی، معماری، حفاری و مشاغلی از این دسته مشغول بکار هستند و ایمنی و امنیت آن ها برایشان مهم تر از هرچیزی است. اتفاقات مختلفی ممکن است سر ساختمان و یا کار بی افتد از جمله سقوط ابزار و سازه‌ها، آلودگی‌های محیطی و مایعات و ... که می تواند باعث آسیب به پاهای ما شود. پس کفش های ایمنی حفاری در این مواقع بهترین انتخاب برای ما هستند. همچنین لازم به ذکر است که باید از سایر تجهیزات ایمنی در محل کار نظیر کلاه ایمنی، لباس ایمنی، دستکش ایمنی و عینک ایمنی استفاده کنید تا ایمنی بیشتری داشته باشید.

کفش ایمنی ضد اسید

اگر در محیط های اسیدی در حال فعالیت هستید باید بدانید یکی از تجهیزات مهمی که باید حتما بپوشید کفش های ایمنی می باشد که از پاهای شما در برابر انواع اسید، انواع آلودگی های محیطی، لغزش و سایر آسیب های احتمالی محافظت می کند. این کفش ها دارای زیره ای بسیار مقاوم هستند که مانع از لیز خوردن می شوند. زیره این کفش از جنس PVC بوده که ضد خوردگی می باشد و نهات ایمنی را در برابر انواع اسید می توانید با این کفش ها کسب کنید.

  عوارض کفش ایمنی 

عوارض کفش های نامناسب

در زمان خرید کفش ایمنی شاید دوست نداشته باشید کمی بیشتر هزینه کنید و کفش ایمنی باکیفیت تری را خریداری کنید، اما آیا می دانید کفش های ایمنی نامناسب و بی کیفیت می توانند چه بلایی بر سر پاهای شما و سلامتی تان بیاورند؟ اگر کفش ایمنی که انتخاب کرده ایم دارای استانداردهای لازم باشد و پا درون آن راحت باشد هیچگونه مشکلی پیش نخواهد آمد؛ اما کفش های غیر استاندارد دارای عوارض بسیاری شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد باکتری و قارچ
  • فشار به اسکلت پا و از فرم خارج شدن آن
  • آسیب رساندن به ستون فقرات
  • به وجود آمدن میخچه و خار پاشنه
  • تاول زدن پا
اجزاء تشکیل دهنده کفش ایمنی

کفش های ایمنی از اجزا مختلفی تشکیل شده اند تا پاهای ما در بهترین وضعیت خودشان قرار گیرند و بتوانیم ایمنی حداکثری را نیز از این کفش ها دریافت کنیم. کفش های ایمنی از چندین بخش تشکیل شده اند که در ادامه به آن ها پرداخته ایم:

  • کلاهک یا سرپنجه
  • رویه یا پوشش خارجی
  • آستر یا پوشش داخلی
  • ساق کفش
  • کفی کفش
  • زیره کفش

 کفش ایمنی مهندسی 

علائم اختصاری روی کفش های ایمنی

برای انتخاب صحیح و اصول کفش های ایمنی باید به علائم اختصاری که برروی آن ها حک می شود نهایت دقت را کنیم تا بهترین و مناسب ترین کفش را بتوانیم انتخاب کنیم. در ادامه به هریک از اختصارهایی که در زمان خرید کفش ایمنی باید به آن ها دقت کنید می پردازیم:

  • PU: نشان دهنده این است که زیره این کفش از پلی اورتان ساخته شده است.
  • RR: نشان دهده این است که کفش در برابر ابزار های برنده مقاوم است.
  • CP: در برابر جریان برق و الکترسیته مقاوم است.
  • SD: نشان دهنده این است که کفش در برابر انفجار مقاوم است.
  • SB: نشان دهنده این است که کفش دارای سرپنجه های فولادی است و در برابر ضربات مقاوم است.
  • SRA: نشان دهنده ضد لغزش بودن کفش بر روی سرامیک و محلول هایی مانند سولورید سولفات است.
  • SRB: نشان دهنده ضد لغزش بودن بر روی فولاد با گلسیرول است.
  • مثلث سبز: مقاوم بودن کفش در برابر سوراخ شدن و پارگی
  • نوار سفید: مقاوم بودن کفش ایمنی در برابر برق و الکتریسیته
  • نوار زرد: محافظت در برابر استاتیک و شوک های الکتریکی
  • نوار سرخ: هدلیت کننده الکتریکی
  • درخت صنوبر: مقاوم در برابر ابزارآلات برشی
 
بروزرسانی 1403/06/20 زمان مطالعه  5
 حمل رایگان فروشگاه هایپرفایر
 پشتیبانی فروشگاه هایپرفایر

خرید کفش ایمنی و یا هر کفشی که مناسب کار کردن باشد و پاهایمان در آن راحت باشد کمی سخت است و قبل از خرید قطعا به راهنمای خرید انواع کفش مناسب کار نیاز داریم.